Pontian seorang Lelaki warga BangIadesh dij@ngkiti JE.

PEJABAT Kesihatan Daerah (PKD) Pontian, Johor menerima lap0ran satu k3s Japanese Encephal!tis (JE) memb@bitkan seorang lelaki warga BangIadesh di daerah itu, pada Rabu lalu

Pengarah Kesihatan Johor, Dr Aman Rabu berkata, pes4kit itu bagaimanapun dimasukkan ke H0spital Sultanah Aminah Johor Bahru sebelum itu pada 21 Mei lepas kerana mengaIami d3mam dan tanda-tanda rad4ng 0tak.

Menurutnya pes4kit itu kemudian dir@wat sebagai k3s men!ngal,enceph@litis dan seterusnya dibenarkan pulang dalam keadaan sihat pada 3 Jun lepas.

Namun begitu, berdasarkan lap0ran makmal yang diterima daripada Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan kemudiannya, m4ngsa disahkan mengh!dap peny4kit JE, kata beliau dalam kenyataan, hari ini.

“Ekoran itu, PKD Pontian telah membuat sias@tan k3s di lapangan. Pesakit bekerja di sebuah kilang membuat bahan binaan di Ulu Choh, Pontian.

“Aktiviti pengesanan k3s aktif di l0kasi tempat tinggal dan kerja pes4kit itu termasuk pencarian k3s di fasiliti kesihatan kerajaan dan swasta berdekatan, telah dijalankan dengan seramai 390 orang disaring untuk gejaIa peny4kit JE iaitu d3mam, s4kit kepala, kekejangan Ieher, lemah ot0t atau s@wan,” katanya.

Dr Aman berkata, hasil saringan itu bagaimanapun tidak mengesan k3s baharu dan sehubungan itu, k3s berkenaan disifatkan sebagai kej4dian sporadik.

“Siasatan lanjut masih dijalankan untuk terus mencari puunca JE di sekitar kawasan itu. Bagi mengurangkan ris!ko jangk!tan, masyarakat di kawasan ini dinasihatkan mengeIak aktiviti di luar rumah pada waktu malam, menggunakan repelen dan memakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang ketika berada di luar rumah untuk menc3gah gig!tan nyam0k.

“Selain itu, mereka dinasihatkan supaya segera mendapatkan rawatan di fasiliti kesihatan sekiranya meng4lami d3mam dan radang 0tak,” kata beliau.

Sumber Hmetro

“Level meIatah ni Iimited sampai serah diri nak masuk kereta p0lis…”-netizen

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*