Abang Man bukan bilal tapi dah 3 hari Iaung azan, kali terakhir hanya sempat 2 rangkap sebelum reb@h…

KEBIASAANNYA, penghuni di Apartmen Sri Ixora S3ksyen 27 di Shah Alam, Selangor akan dikej0tkan dengan Iaungan azan Subuh dari surau kawasan perumahan mereka setiap dinihari..

Namun azan yang berkumandang pada pagi Khamis (semalam) terasa amat berlainan daripada kebiasaannya di mana cuma kedengaran dua rangkap awal sebelum ia terhenti secara t!ba-t!ba.

Tidak lama kemudian, terdengar pengmuman di cor0ng pembesar suara yang meminta ahli keluarga kepada bilal bertugas untuk segera hadir ke surau.

Rupa-rupanya, bilal yang dikenali dengan nama Rosliman dijemput Ilahi ketika sedang meIaungkan azan.

Berita pemerg!an bilal tersebut dikongsikan dalam laman Facebook Lembaga Zakat Selangor pada Khamis.

P0sting yang dimuat naik di laman Facebook Lemb@ga Zakat Selangor.

“Abang Rosliman atau lebih mesra dengan panggilan Abang Man, telah kembali bertemu PenciptaNya dalam keadaan semua orang beriman impikan.

“Arw4h men!nggal dunia ketika meIaungkan azan pada kalimah Allahu Akbar dan Shahadah.

“Seb@k dan bergenang air mata ini jemaah sahabat rapat,” demikian perkongsian pada laman tersebut.

Paling terkej0t hari ini (Khamis) adalah hari ketiga arw@h member@nikan diri dan sangat teruja untuk azan Subuh walaupun beliau bukan bilal surau.
JEMAAH SURAU

Sementara itu, saIah seorang jemaah surau berkenaan sempat berkongsi perbualannya dengan Allahyrham pada malam sebelum lns!den dvka itu.

“Malam tadi baru dia beriya-iya mahu menjayakan majlis kenduri kesyukuran Ustaz Sahari yang baru keluar h0spital di surau.

“Dia yang nampak sangat gembira dengan menu yang dicadangkan. Dia yang tawar diri nak sediakan kopi O kaw.

“Rupa-rupanya dia Allah panggil dalam keadaaan sangat-sangat kami cembvru,” ujar jemaah berkenaan.

Allahyrham segera dikej4rkan ke h0spital sejurus ditemui tidak sedarkan diri di dalam surau..

Malah tambah jemaah itu lagi, Allahyrham juga menunjukkan perubahan namun mereka sama sekali tidak menyangka ia petanda Allahyrham akan ‘pergi’.

“Paling terkej0t hari ini (Khamis) adalah hari ketiga arw4h memberan!kan diri dan sangat teruja untuk azan Subuh walaupun beliau bukan bilal surau. Beliau merupakan AJK Pemer!ksa Kira-kira surau.

“Allah sayang Abang Man lebih dari kami semua bang. Abang Man pernah bersel0roh ‘Kita jaga amanah surau ni bukan untuk kita sekarang, tapi gunanya bila kita kat sana nanti’,” ceritanya.

Sehingga kini perkongsian tersebut meraih 6,400 shares selain dibanjiri ribuan k0men netizen yang rata-ratanya ‘cembvru’ dengan Allahyrham.

Antara k0men netizen yang cembvru dengan cara pemerg!an Allahyrham.

“Sangat cantik pemerg!annya..Allahuakhbar. Salam takziah untuk keluarga arw4h,” tulis Reena Mukhtar.

“Allahu.. Bertuahnya saudara kita. Penghujung ny4wa arwh yang sangat menguntungkan dirinya. Bertemu Allah tika melafazkan kalimah suci,” kata Roslan Nor.

“Allahuakbar… Seb@k d4da ini…walaupun tidak mengenali arwh, beliau pergi dalam keadaan yang amat dicembvrui,” kata Rozatul Akmar Bidin.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

SUMBER Mstar