Hampir 900 Ribu Pekerja Asing Bakal Disaring Ujian C0vid-19 – Mnteri Pertahanan

Sebagai langkah berjaga-jaga, pihak Kemnterian Pert4hanan Malaysia buat keputusan untuk menyar!ng hampir 900,000 pekerja warga as!ng dalam masa terdekat.

Lap0r Berita Harian, Mnteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata ia antara pelan tind4kan dan mekanisme awal diIakukan Kemnterian Sumber Manusia selepas ker@jaan memutvskan supaya semua pekerja asing di negara ini perlu berbuat demikian.

Katanya pada sidang media di ibu pejabat Kemnterian Pertahanan hari ini, k0s bagi setiap ujian sar!ngan ialah RM60 dan jumlah pekerja asing yang bakal disar!ng ialah seramai 888,342.

Semua pekerja asing akan disar!ng melalui kaedah RTK-antigen dengan Pertubuhan Keselamatan Sos!al (PERKESO) akan menangg0ng kos RM60 bagi setiap ujian sar!ngan.

Kementerian Sumber Manusia dan PERKESO akan menyelaras uj!an sar!ngan kepada pekerja asing daripada pelbagai aspek termasuk jumlah pekerja, fasiliti kIinik dan m@kmal selain k0s ujian sar!ngan.

Kemnterian sama juga akan menyediakan jadual terperinci bagi proses pelaksanaan program ini yang dijangka mengambil masa empat hingga enam minggu untuk diselesaikan.”

Ramainya! 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM