‘Mana Rahijan?’ – Lelaki Dihanyutkan Arus Deras Bersama Kereta, Pasukan SAR Hanya Jumpa Kereta Tanpa Pemandu

TuIar di media sosiaI berita kehil4ngan seorang lelaki yang dikhuatiri Iemas gara-gara dihany0tkan air deras bersama-sama keretanya di Batu 18, Kahang dekat Kluang pada Sabtu lalu.

Susulan itu 0perasi pencarian dilakukan oleh Pasukan Mencari dan Menyelamat (SAR) dan hasil carian mereka hanya berjaya menemui kereta semalam, namun mngsa, MD Rajihan Junaidi tiada bersama.

Memetik lap0ran Harian Metro, kereta Proton Waja berkenaan berjaya ditemui pada jam 6.10 petang kira-kira 10 meter dari l0kasi mngsa dilap0rkan hanyvt.

Kenderaan itu berjaya ditemukan selepas 0perasi SAR bersambung pada jam 10.30 pagi semalam yang membabitkan 12 angg0ta Jab4tan B0mba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) dengan menggunakan teknik pencarian di permukaan.

Usaha pencarian dilakukan dengan bantuan peralatan khas iaitu ‘gripp!ng iron’ yang merupakan besi bermagnet untuk mengesan lokasi kereta mngsa pada jarak pencarian sejauh 100 meter.

Kereta berkenaan berjaya dikesan dan dinaikkan ke darat pada jam kira-kira 6.10 petang oleh pihak poIis namun mngsa tidak ditemui di dalam kereta berkenaan.

Kereta itu kemudiannya ditunda ke Balai P0lis Kahang untuk tind4kan selanjutnya. Menurut Ketua B0mba dan Penyelamat Malaysia (BBP) Kluang, Akob Sedek berkata, 0perasi SAR terp4ksa ditangguhkan pada jam 6.30 petang.

Untuk pengetahuan korang, sebelum ini, Md Rajihan, 28 dilap0rkan hiIang pada jam 5.30 petang ketika dia dan isterinya, Khairunnisa Ibrahim, 25, melalui jalan berkenaan dengan memandu kereta.

Menurut laporan p0lis yang dibuat isterinya, mereka bert!ndak untuk mered@h banjir ketika sampai di laluan berkenaan sebelum kereta mereka hanyvt dibawa arus deras ke sebelah kanan jalan.

Tambahnya, Md Rajihan sempat memec@hkan cermin kereta untuk menyelamatkan isterinya sebelum wanita itu diselamatkan pula oleh orang awam manakala, dia sendiri hanyvt pula dibawa arus deras bersama Proton Waja yang dipandunya.

Pihak b0mba terus melancarkan 0perasi SAR sejurus menerima laporan, namun keadaan air yang semakin deras serta cuaca gelap menyuk@rkan 0perasi.

Allahu, doakan semoga mngsa berjaya ditemui dalam keadaan yang selamat. Amiin. 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM