Jumpa Lipas C3dera Di Tepi Jalan, Lelaki Pr1hatin Ini Bawa Serangga Itu Ke Kl1nik Ha1wan Untuk R4watan

Lipas adalah merupakan salah satu ha1wan yang sering dianggap sebagai mvsuh di dalam rumah. Walaupun saiznya k3cil, kehadiran serangga ini sering membuatkan ramai orang ber4sa g3li dan t4kut. Walaupun begitu, ada juga yang tidak t4kut akan ha1wan ini.

Ser4ngga ini boleh berg3rak dengan cepat dengan cara mer4yap atau terb4ng. Kebiasaannya orang akan mengh1ndari sejurus selepas ternampak ha1wan ini. Ada juga yang memilih untuk terus membvnuh lipas ini, agar mereka tidak lagi mvncul di masa akan datang.

Namun begitu, lain pula ceritanya bagi perkara yang dil4kukan oleh seorang lelaki dari Thailand ini. Tidak ber4sa t4kut sama sekali, lelaki ini malahan telah menunjukkan keprihatinannya terhadap n4sib lipas ini. Menurut portal Liputan6.com, lelaki tersebut telah menjumpai lipas yang terc3dera itu di tepi jalan.

Daripada meng4baikannya dan meneruskan harinya, lelaki itu telah bert1ndak membawa lipas tersebut ke kl1nik ha1wan yang berdekatan. Tind4kan lelaki itu juga membukt1kan bahawa setiap sp3sis ha1wan berhak untuk hidup. Difahamkan bahawa lipas itu terc3dera kerana dipij4k oleh seseorang.

Tind4kan lelaki itu yang membawa lipas tersebut ke d0ktor ha1wan telah mer4ih pujian daripada w4rganet. Tidak hanya itu, dokt0r ha1wan juga turut berk0ngsikan tind4kan murni lelaki tersebut dan meneg4skan bahawa ianya bukanlah suatu jen4ka.

Namun begitu, d0ktor tersebut juga telah menjelaskan kepada lelaki yang tidak disebutkan namanya itu bahawa pelu4ng untuk lipas itu hidup hanyalah 50/50. D0ktor itu menambah bahawa ianya adalah kali pertama dia men3rima k3s yang lain daripada lain ini.

Dokt0r juga menyatakan bahawa dia tidak dapat berbuat banyak bagi meny3lamatkan ser4ngga tersebut. Akan tetapi, dia tetap meletakkan lipas itu di dalam t4ngki 0ksigen untuk mer4watnya. D0ktor juga membenarkan lelaki berkenaan mer4wat lipas yang hampir m4ti itu.

“Saya membenarkan lelaki itu membawa lipas tersebut kembali untuk mer4watnya. Tidak ada sebarang c4j dik3nakan sama sekali. Walaupun k3snya agak p3lik, saya telah mer4wat banyak jenis ha1wan sebelum ini termasuk bi4wak dan k0dok,” kata d0ktor haiwan itu.

Tind4kan lelaki itu lantas menjadi tul4r. Ramai warg4net yang memberi pelbagai k0men. Daripada memuji sehinggalah yang meng4nggapnya sebagai j3naka.

“Terima kasih banyak atas kebaikan anda. Tind4kan anda sangat baik.” tulis seorang warg4net.

Jika lipas itu tidak berjaya pul1h, cari yang lain sebagai g4ntinya. Dan katakan kepadanya bahawa lipas itu telah pul1h.” k0men s4lah seorang warg4net lain.

“Terima kasih atas berita yang mempunyai tind4kan baik seperti ini. (Terima kasih dari hati).” tulis seorang lagi.

Sumber: Liputan6.com

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*