JlHAN MUSA Didkwa Dimhkmah Atas Sebab Ini.

KUANTAN – Seorang ketua cawangan Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) Pahang did4kwa di Mhkmah Sesyen Kuantan di sini hari ini atas tud0han menyal4hguna kuasa bagi kepentingan diri.

Bagaimanapun tertud0h, Nor Jihan Musa, 37, mengaku tidak berslah selepas pertud0han dibacakan jurubahasa di hadapan Hakim Datuk Ahmad Zamzani Mohd Zain.

Menurut kertas pertudvhan, tertudvh didkwa meIakukan dua keslahan menyal4hguna kuasa di pejabat agensi berkenaan pada Disember 2020 dan Mac tahun lalu.

Bagi pertduhan pertama, tertudvh didkwa melakukan kesalhan itu pada 30 Disember 2020 dengan menggunakan jawatan sebagai ketua cawangan untuk mendapatkan suapan dengan meluluskan permohonan ubah syrat lesen pengendali atau permit kenderaan barangan syarikat miliknya sendiri.

Dalam pertud0han kedua pula, tertvduh pada 31 Mac 2021 didkwa menggunakan jawatan sebagai ketua cawangan bagi mendapatkan svapan dengan meluluskan permohonan melesenkan kenderaan mengikut surat tawaran kepada syarikat miliknya.

Tertduh didkwa mengikut Sksyn 23(1) Akta Suruhanjaya Pencgahan Rasvah Malaysia (SPRM) 2009 (Akta 694) dan boleh dihkum di bawah Sk.syen 24 Akt4 yang sama. Jika sablt kesa.lahan tertvduh boleh dihvkum p3njara tidak melebihi 20 tahun dan didnda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah atau nilai suapan keslahan itu.

Pendak.waan dilakukan pegawai pendkwa Suruhanjaya Pencgahan Rasu.ah Malaysia (SPRM), Nadzirah Zahari manakala tertduh diwakili pguam, Datuk Zaharman Zainal Abidin.

Mhkamah menetapkan jumlah ikat jamin RM8,000 dan hakim menetapkan syarat tambahan tertudvh perlu melap0rkan diri di pejabat S.P.R.M setiap bulan bermula Januari 2022 sehingga k3s selesai serta menyerahkan pasp0rt antarabangsa kepada mhkamah.

Mhkamah kemudiannya menetapkan 28 Februari ini sebagai tarikh sebutan semula k3s dan penyerahan d0kumen.

Sumber : hariansinar.com via isuhot

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*