Pelajar Tidur Dlm Kelas

Hanya kerana tertidur di dalam kelas, seorang guru telah menarik rambut seorang pelajar dengan kuat lalu menghntuk kep4lanya ke meja berulang kali.

Bukan itu saja, guru yang dikenali dengan nama Ma itu turut mengh3ret pelajar berkenaan dari kerusi dan dipaksa berdiri di hadapan kelas sambil dilihat oleh pelajar lain. Pelajar itu kemudian dit0lak jatvh ke atas lantai lantas belakang badannya dipljak.

Diarahkan bercuti

Kejadian yang berlaku di Sekolah Menengah No.2 daerah Ludian, China itu mengaklbatkan guru tersebut diarahkan bercuti selapas rakamannya memvkul pelajar dengan nama keluarga Liu itu terseb4r.

Pelajar mal4ng itu semp4t dibawa ke h0spital untuk pemerlksaan lanjut, rlsau terdapat sebarang keced3raan.

Tiada keced3raan pelajar

Murid Tahun 3 cedera dipercayai dipukul guru

“Video seorang guru memvkul pelajar sekolah di Zhaotang, wilayah Yunan telah tvlar di internet. Klip itu merakamkan kejadian yang benar-benar berlaku pada 10 Mei lalu di Sekolah Menengah No.2 daerah Ludian.”

“Selepas kejadian, Biro Pendidikan dan Sukan daerah Ludian terus menghantar pelajar bernama Liu itu ke h0spital daerah untuk pemerlksaan.

“Tiada keced3raan dalam pemeriksaan awal dan mngsa dihantar kembali ke sekolah untuk belajar.”

DUNIA SAINS: Aktiviti Dalam Kelas

Ger4m datang sekolah rambut panjang, guru lelaki pot0ng rambut pelajar ‘style’ b0tak tengah

Bengang pelajar datangke sekolah dengan berambut panjang, seorang guru bertindak memot0ng rambut mereka dengan fesyen b0tak tengah. Kejadian itu dirakam secara cvri-cvri seorang pelajar dan memuat naik video berkenaan di laman soslal.

Namun begitu, Pengarah sekolah Suranee Wittaya 2 di daerah Mueng melaporkan guru berkenaan telah meminta maaf kepada 10 pelajar berkenaan dan telah diberi am4ran untuk tidak mengulangi perbuatannya itu lagi.

Tindakan guru dianggap tak wajar

Menerusi Kosmo, seorang wartawan tempatan telah membincangkan tindakan guru berkenaan bersama dengan Pesuruhjaya Pendidikan wilayah Nakhon Ratchasima, Krittapol Chutikulkirati.

“Selepas dua tahun melaksanakan pembelajaran secara atas talian, ramai pelajar kembali ke sekolah dengan rambut yang panjang, bertentangan dengan peraturan Kementerian Pendidikan.”

“Guru bertanggungjawab menguatkuasakan peraturan kementerian, jadi mungkin sebab itu dia menghukum mereka seperti itu.”

Walaubagaimanapun, Krittapol menyifatkan tindakan guru terbabit sebagai tidak wajar.

5 Cara Ekstrem Potong Rambut di Dunia, Mulai dari Pakai Api hingga Pedang - Global Liputan6.com

Tak boleh p0tong rambut b0tak tengah sebagai hukvman

Krittapol kemudian turut menegur dan menasihatkan semua guru sekolah rendah dan menengah di wilayah itu supaya tidak menggunting rambut pelajar ‘b0tak tengah’ sebagai satu bentuk hvkuman.

“Walaupun kelakuannya tidak dibenarkan, guru itu tidak akan dipec4t daripada jawatannya kerana ia bukan satu kesal4han disiplin yang serius.”

Tambah Krittapol, siasatan harus dijalankan oleh Pejabat Pendidikan Menengah wilayah itu ke atas inslden berkenaan.

Netizen rata-rata mengec4m tindakan guru itu yang dianggap tidak wajar serta mel4nggar hak peribadi.

SKWB: PROGRAM GUNTING RAMBUT PELAJAR LELAKI

SUMBER : Kosmo, Redaksi

Apa Pendapat Anda? Dah Baca,

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*