Sebanyak 380 Bakal Jemaah Haji Terk4ndas Di KLlA, Pvncanya Buat Ramai Netlzen Ger4m Bercampur Sayv

Kira kira 380 bakal jemaah haji terk4ndas di Lapangan Terbang Antara.bangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini sejak pagi tadi dipercayai menjadi m4ngsa pen!puan sebuah ag3nsi pelancongan.

Mereka yang ber.kumpul di Aras 5, Balai Pelepasan KLIA di.percayai menggunakan visa furada untuk menunai.kan haji dan tidak melalui Lembaga Tabung Haji (TH).

Visa furada ialah v!sa yang diuru.skan sendiri dan dilap0r dikelu4rkan oleh Arab Saudi, tanpa membabitkan jumlah kuota yang diperoleh TH.

Menurut seorang jemaah yang hanya mahu di kenali sebagai Adi, ag3nsi pelancongan telah meminta semua jemaah di bawah kendaliannya untuk datang ke KLIA hari ini kerana penerbangan dijangka berlepas pada 4.30 petang, namun kemudiannya dimaklumkan telah ditangguh ke 7 malam.

“Semakan kami men dapati penerbangan terakhir ke Jeddah, Arab Saudi adalah pada kira-kira 6 petang tadi dan sehingga saat ini kami tidak dimaklumkan apa-apa oleh wakil ag3nsi pelanc0ngan,” katanya.

Menurutnya, mengikut perancangan awal, mereka sepatut.nya ke Jeddah pada Selasa lalu, namun di.tangguhkan atas alasan ada d0kumen yang masih tidak lengkap.

Beliau berkata, bakal jemaah juga tidak pernah ditunjukkan tiket penerbangan dan visa untuk menunaikan haji.

Seorang lagi jemaah yang di.kenali sebagai Jamilah, 59, berkata, beliau reda dengan apa yang ber laku kepada dirinya dan suami, sambil menyifatkan ia se.bagai ujlan daripada Allah.

“Sehingga ke saat ini kami masih tidak men.dapat pasp0rt kami lagi kerana ia dipegang oleh pihak agensi pelancongan,” katanya yang datang dari Terengganu dan te.lah membayar RM76,000 kepada agensi pelancongan untuk menunaikan haji bersama suaminya.

Jamilah berkata, kaki.tangan agensi pelancongan itu ada hadir bertemu dengan kumpulan mereka namun mereka tidak mendapat penjelasan sebenar mengenai mas4lah itu.

“Kami tidak per.nah ditunjukkan tiket kapal terbang dan visa tetapi kami meletakkan kepercayaan sepenuhnya kepada mereka, namun tak s4ngka kami juga menjadi mngsa penlpuan,” katanya.

Sementara itu, Ketua P0lis Daerah KLIA ACP Imran Abd Rahman ketika di,hubungi berkata, pihak p0lis masih merakamkan keterangan daripada pengendali ag3nsi pe,lancongan tersebut.

Sumber: HMetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*