Wanita Cina Pertama Terima Anugerah Maulidur Rasul, Rupanya Ini Yang Dia Lakukan Selama 22 Tahun

Kemurnian wanita warga emas yang juga pesara guru tadika, Chee Hoi Lan, 83, atau dikenali Laoshi yang menjaga sejak kecil Rohana Abdullah beragama Islam membuatkan dirinya dipilih penerima Anugerah Maulidur Rasul SAW Peringkat Kebangsaan 1444H/2022M, bagi kategori Ikon Ibu Sejati-Keluarga Malaysia..

 

Harian Metro sebelum dalam laporan bersiri menyiarkan kisah wanita Cina, Hoi Lan menunjukkan kemurnian hati dan kasih sayang yang tinggi selepas memelihara Rohana  Rohana Abdullah, 22, sejak berusia dua bulan lagi..

 

Biar berbeza budaya dan agama, itu tidak menjadi penghal4ng untuknya menvmpahkan kasih sayang kepada remaja itu termasuk menyediakan wang belanja untuk mengikvti Kelas Asas Fardu Ain (Kafa)..

 

Sementara itu, selebriti, Syazrina Azman atau lebih dikenali sebagai Mizz Nina dipilih antara penerima Anugerah Maulidur Rasul SAW Peringkat Kebangsaan 1444H/2022M, bagi kategori Ik0n Aktlvis Kemanuslaan..

 

Hanya linangan air mata mengiringi Rohana Abdullah, 22, ketika menerima surat keputusan permohonan kewarganegaraan yang diserahkan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin, di sini, hari ini.

Kisah Rohana dan seorang wanita Cina, Chee Hoi Lan, 83, disiarkan secara eksklusif akhbar Harian Metr0 pada 14 Januari lalu dan mendapat re4ksi pelbagai pihak kerana wanita warga emas itu sanggup menjaganya seperti anak sendiri sejak berusia dua bulan lagi, walaupun berbeza agama.

Bagaimanapun, ketiadaan kad pengenalan dan d0kumen pengenalan diri menyebabkan kehidupan Rohana agak sukar sehingga dia terpksa berhenti sekolah.

Namun, sejak kisah mereka disiarkan, Perdna Mnteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang cakna dengan kesvkaran gadis itu berjanji mendapatkan taraf kewarganegaraan dan kad pengenalan.

Usaha itu dire4lisasikan hari ini apabila Hamzah sendiri menyerahkan surat berkenaan kepadanya.

Bagaimanapun, usaha wartawan untuk menemui Rohana ggal berikutan dia dan ibu angkatnya, dibawa pergi oleh seorang wanita ketika majlis sedang berlangsung.

Sementara itu, Hamzah berkata, Rohana terharu dan berterima kasih kepada kerjaan serta Kementerian Dalam Negeri (KDN) kerana meluluskan permohonannya.

Sumber:omedia

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*